Soyuz MS-10 - što do sada znamo

14. listopada 2018. - nove informacije

Ruska svemirska agencija Roskosmos je objavila preliminarne rezultate istrage neuspjelog lansiranja svemirskog broda Soyuz MS-10.

Uzrok havarije je nepravilno odvajanje jedne od četiri pomoćne rakete (booster). Tijekom odvajanja gornji dio pomoćne rakete je udario u glavni dio rakete Soyuz što je značajno poremetilo putanju leta i uzrokovalo raspadanje elemenata rakete nosača. Jedan od tih elemenata je udario u drugi stupanj rakete koji nosi svemirski brod s posadom. Izjavu je dao Sergey Krikalev, Izvršni direktor Roskosmosa za letove s posadom. Više pročitajte OVDJE.

Lansiranje

Lansiranje rakete (Soyuz FG serija rakete nosača) i svemirskog broda Soyuz MS-10 je izvršeno 11. listopada 2018. iz svemirske luke Bajkonur u Kazahstanu. Cilj misije je bio prevesti dvojicu astronauta, Nick Hague (NASA) i Alexey Ovchinin (Roscosmos), na Međunarodnu svemirsku postaju (ISS). Nakon otprilike 2 minute i 40 sekundi došlo je do problema s drugim stupnjem rakete i sigurnosni sustav je odvojio svemirski brod Soyuz te ga u balističkoj putanji vratio natrag na Zemlju. Ono što se za sada zna jest da je escape tower (to je onaj vrh rakete s malim raketnim motorima) odvojen od svemirskog broda Soyuz, a četiri pomoćne rakete (boosteri) su se odvojili od prvog stupnja rakete.

Fotografija: Alexander Gerst/ESA

Dvojica astronauta su sigurno prizemljili. Osim nešto većeg opterećenja zbog rotacije svemirskog broda (6-7 g), zapravo nisu imali drugih posljedica. Sustav za spašavanje je izvanredno odradio svoj dio posla.

U normalnim uvjetima raketi nosaču je potrebno 8 minuta i 45 sekundi da postavi svemirski brod Soyuz u odgovarajuću orbitu i nakon toga se otvaraju solarni paneli i komunikacijske antene. Let je usmjeren prema sjeveroistoku kako bi se izbjegle Kina i Mongolija, tako da u slučaju incidenta sve bude u okvirima Kazahstana i Ruske Federacije. U vrijeme lansiranja Soyuza MS-10, ISS je bila udaljena 1445 km od lansirne rampe u smjeru sjeveroistoka, na visini 414 km.

Moguće posljedice za ruski, američki i europski program vezan uz ISS

Roscosmos je već oformio istražnu komisiju čiji je zadatak istražiti uzroke ovog zatajenja rakete nosača te preporučiti korekcije kako bi se izbjegli slični incidenti u budućnosti.

Raketa Soyuz FG je do sada napravila 65 uspješnih letova od predstavljanja novog modela 2001. godine, a svemirski brod Soyuz ukupno 139 letova.

Roscosmos je ranije donio odluku o smanjenju njihove posade na ISS-u s tri na dva člana u periodu dok ne bude lansiran njihov novi znanstveni laboratorij Nauka, a što se očekuje krajem 2019. godine. Ipak, čini se da će i taj plan imati problema jer se na ISS-u trenutno nalazi samo jedan ruski kosmonaut, Sergey Prokopyev. Uz njega su još zapovjednik misije Alexander Gerst (ESA) i Serena Aunon-Chancellor (NASA). Misija 57 je prema planu trebala imati povratak 13. prosinca 2018., no njihov boravak na ISS-u će biti produžen. Ipak, postoji jedno ograničenje, a to je rok trajanja Soyuza koji se nalazi spojen na ISS i s kojim se ekspedicija 57 treba vratiti na Zemlju. Naime, rok do kojega Soyuz može biti spojen na ISS je sredina siječnja 2019. Konkretno, radi se o roku trajanja propelanta (vodikov peroksid) potrebnog za siguran povratak, koji se nakon određenog vremena sam počne raspadati na svoje sastavne dijelove: vodik i kisik. Ako želite saznati više detalja o svemirskom brodu Soyuz TMA-M, posjetite stranicu OVDJE.

Američki program je u posebnom problemu jer kupuju letove od Roscosmosa nakon što je njihov program Space Shuttle umirovljen nakon 2011. godine. Privatne kompanije Space X i Boeing pripremaju svoje svemirske brodove za prijevoz posade do ISS-a, no oba programa značajno kasne. Space X planira prvi let bez posade u siječnju 2019., dok Boeing planira prvi let bez posade u ožujku 2019. Prvi letovi s posadom bi trebali biti u lipnju 2019. (Space X) odnosno u kolovozu 2019. (Boeing). Dakle to su testni letovi. Prvi operativni let se planira ne prije kolovoza 2019.

Fotografija: simulator novog svemirskog broda Boeing CST-100 Starliner

Ako se ne riješi problem Soyuza do tada, NASA, ESA, JAXA i CSA (Kanadska svemirska agencija) ostaju bez prijevoza na ISS u periodu od gotovo godinu dana. To znači da bi Međunarodna svemirska postaja prvi puta od 2000. godine bila nenastanjena.

Jedina preostala država koja ima sposobnost prijevoza astronauta u orbitu Zemlje jest Kina. No, njihov svemirski brod Shenzhou nije prilagođen pristajanju uz Međunarodnu svemirsku postaju (ima drugačiji docking port).

 Qatar Airways



Popularni postovi